Psichodelikai virtualioje realybėje – naujas depresijos gydymo būdas

Virtuali realybė gali būti integruota į ateities psichodelinės terapijos paslaugas

Legalūs psichodeliniai vaistai netrukus gali įveikti milijardus dolerių kainuojančią psichikos sveikatos sritį. Šiandien klinikinėje aplinkoje bandomi gydymo būdai, kuriems naudojamos tokios medžiagos kaip psilocibino turintys grybai, netrukus taps teisėta alternatyva daugiau kaip 50 proc. pacientų, gydomų nuo sunkios depresijos ir nereaguojančių į šiuo metu patvirtintus gydymo būdus.

Kadangi psichodelikai sulaukia vis mažesnio visuomenės pasipriešinimo – apie tai liudija vis daugiau JAV miestų, priimančių dekriminalizavimo įstatymus – psichodelinio gydymo įtraukimas į psichikos sveikatos sritį tampa vis aktualesnis. Sukūrus naujų veiksmingų gydymo metodų, pacientams atsiras daugiau galimybių, o sveikatos priežiūros paslaugų teikėjams greičiausiai bus daromas spaudimas išbandyti psichodelinės terapijos taikymą. Nors šie gydymo būdai neišgydys visų, per ateinančius trejus-penkerius metus daugėjant psichodelinio gydymo pasirinkimų, atsiras viltis pacientams, kuriems nepadeda tradiciniai antidepresantai.

Diskutuotina, kaip bus diegiama ši nauja medicina, tačiau neabejotina, kad psichodelinei terapijai bus skiriama daug gydytojų darbo valandų.

2020 m. balsavimo būdu legalizavus magiškų grybų (psilocibino) vartojimą, Oregone šiuo metu kuriama sudėtinga valstybinė sistema, skirta kvalifikuotiems slaugytojams, kurie galės gydyti psilocibinu terapinėse įstaigose. Psichodeliniai seansai gali trukti daugiau nei šešias valandas, į kurias neįskaičiuojama psichoterapija prieš ir po procedūrų.

MDMA padedama terapija sunkiam potrauminio streso sutrikimui (PTSS) įveikti, kuri beveik patvirtinta kaip gydymo būdas, taip pat reikalaus gydytojo dalyvavimo prieš seansą, jo metu ir po jo. Gydymas ketaminu – šiuo metu vienintelė JAV federaliniu lygmeniu įteisinta psichodelinė terapija – paspartino klinikų atidarymo bumą visoje Šiaurės Amerikoje. JAV sveikatos draudimo milžinė “Blue Cross Blue Shield” paskelbė, kad gydymas ketaminu gali būti kompensuojamas, ir tai yra didelė paspirtis. Sveikatos draudimo kompanijos nesiverš finansuoti visų psichodelinio gydymo būdų.

Nors tokios pažangiai mąstančios organizacijos kaip Kalifornijos integralių studijų institutas (CIIS) ir “Fluence” aktyviai žengia į priekį ir moko bei rengia psichikos sveikatos specialistus, paklausa artimiausiu metu tikrai viršys paslaugų teikėjų galimybes, bent jau už daugumai pacientų prieinamą kainą. Skaitmeniniai ir telemedicinos metodai, palengvintų neišvengiamai didėsiančią slaugytojų naštą ir padėtų sukurti lengvai plečiamas sveikatos priežiūros sistemas.

Profesorius Walteris Greenleafas, žinomas neuromokslininkas ir medicinos technologijų kūrėjas, dirbantis Stanfordo universitete, mano, kad šiuo metu psichodelinę terapiją galinčių taikyti terapeutų skaičius neatitinka būsimo poreikio. Greenleafas yra didelis skaitmeninės medicinos ir medicininės virtualios realybės (VR) technologijų autoritetas, turintis daugiau nei trijų dešimtmečių patirtį. Silicio slėnyje jis dažnai vadinamas terapinės virtualiosios realybės krikštatėviu.

“Kad psichodelinė terapija būtų veiksminga ir saugiai taikoma, būtina, kad į ją tinkamai įsitrauktų, palaikytų ir prižiūrėtų kvalifikuoti gydytojai”, – sako Greenleafas. “Tokių specialistų yra labai mažai, todėl vienintelis būdas tinkamai taikyti psichodelikų vartojimą terapijoje – pasitelkti technologijas.”

Šiuo metu Greenleafas daugiausia dėmesio skiria kompiuterizuotų klinikinių produktų kūrimui, ypatingą dėmesį skirdamas virtualiosios realybės ir skaitmeninių sveikatos technologijų taikymui sprendžiant sudėtingas problemas, įskaitant terapiją, skirtą potrauminio streso, nerimo ir depresijos sutrikimams gydyti.

Virtualios realybės naudojimas medicinos įstaigose teikiant emocinę pagalbą nėra nauja idėja. Per pastaruosius kelerius metus VR vis dažniau ir veiksmingiau naudojama. Neseniai Long Beach’o (Kalifornija) ligoninės personalas virtualiosios realybės technologijas panaudojo mažųjų pacientų dėmesio atitraukimui medicininių procedūrų, pavyzdžiui, gipso nuėmimo, metu.

“Vaikams reikia ne tik vaistų. Mes normalizuojame mažamečių pacientų aplinką, dažniausiai per žaidimą”, – “Long Beach Business Journal” sakė Rita Goshert, “Memorial” vaikų gyvenimo programos direktorė. “Mūsų tikslas – padėti paguosti ir išblaškyti pacientus nepatogių ar nerimą keliančių procedūrų metu.”

2020 m. startuolis “Olfactory Virtual Reality” (OVR) pristatė savo platformą “Architecture of Scent” (Kvapo architektūra), skirtą kvapams įtraukti į terapinį virtualios realybės gydymą. Ji buvo pritaikyta kaip VR poveikio terapija – dar vadinama “streso skiepais” – karo veteranams, sergantiems potrauminio streso sutrikimu. Ši technologija į virtualios realybės patirtį įtraukia atmintį sukeliančius kvapus, sukuriančius realaus gyvenimo pojūčius, įskaitant kraują, dyzeliną, dūmus ir irakietiškus prieskonius, aiškina “Neo Life”. Tai veiksmingas metodas šiuolaikiniams kariams, kurių daugelis užaugo su kompiuterinių žaidimų technologijomis ir kuriems šis interaktyvaus VR gydymo stilius gali patikti kaip įprastos psichoterapijos pakaitalas.

Virtuali realybė, kaip būdas pasiruošti psichodelinei terapijai

Niekas nenustebo, kai augančioje psichodelinės terapijos rinkoje atsirado bendrobė Fyrefly VR su technologija, skirta klinikinei psichodelinei terapijai, galinti sutaupyti gydytojų laiką, nes pacientai mokomąja programa gali naudotis savarankiškai.

Ji veikia kaip pasiruošimas skrydžiui ir yra skirta sumažinti nerimą prieš sesiją, sukurti pozityvias intencijas, kurios bus reikalingos suvartojus psichodelikus. Technologija naudojamas kaip papildomas klinikinis įrankis psichodelinei terapijai. Virtualios realybės produktas skirtas padėti žmonėms, nepažįstamiems su psichodeline terapija klinikinėje aplinkoje arba žmonėms, neturintiems jokios patirties su psichodelinėmis medžiagomis.

“Mes sukūrėme “Sanctuary” (liet. šventykla) kaip klinikinę priemonę, naudojančią virtualiąją realybę, kad parengtume pacientą transformuojančiam psichodeliniam gydymui”, – sako “FireflyVR” generalinis direktorius Shel’as Mann’as, kurio įmonė turi kelerių metų intensyvios patirties medicinos pramonėje.

Psichodelinė terapija virtualioje realybėje

Majamyje įsikūręs psichodelikų startuolis “Ei.Ventures” paskelbė įsigijęsi virtualią žemės valdą VR žaidime “Sand Box”, kurioje gydytojai galės rengti psichodelikų terapijos seansus meta visatoje (metaverse)  Sandbox, Honkonge įsikūrusios blockchain technologijos žaidimų įmonės “Animoca Brands” valdoma įmonė, kuria virtualų pasaulį, kuriame žaidėjai gali gaminti, turėti ir užsidirbti pinigų už virtualius daiktus ir patirtis kaip NFT (nepakeičiamieji žetonai) Ethereum blockchain valiuta, Sandbox prekyvietėje.

12X12 dydžio nekilnojamo turto įsigyjimas “Sandbox” pasaulyje yra trečias didžiausias virtualios realybės žemių pardavimo sanderis metavisatoje. Jo vertė – 2,22 milijonai dolerių.

Tai bus utopinė erdvė metavisatoje, ji įgalins žmones”, – elektroniniame laiške rašo “Ei.Ventures” generalinis direktorius Davidas Nikzadas. “Tai yra naujas būdas bendrauti su draugais  ir ypač teikti psichodelinės terapijos paslaugas.”

You may also like